Doc. dr Milena Đukanović kreira nakit koji je izazvao interesovanje svjetske modne scene
Doc. dr Milena Đukanović, direktorica Instituta Konfucije i docent na Elektrotehničkom fakultetu mlada, poslovna, porodična žena – posvećena mama dva dječaka, kreirajući 3D nakit koji zainteresovao svjetsku modnu scenu, opovrgla je tabue da nauka, umjetnost i moda ne idu zajedno i da sve to ne može jedna osoba. Pritom, da je ta osoba i model za nakit koji kreira...
U SARADNJI SA CRNOGORSKOM DIZAJNERKOM ANĐELOM POPOVIĆ, PROŠLE GODINE KREIRANE SU PRVE 3D ŠTAMPANE MAŠNE
Nakit koji kreira doc. dr Milena Đukanović je izraz multimedijalnog djelovanja, u sebi sublimira savremenu tehnologiju - 3D štampu, umjetnost, grafički i modni dizajn. Bližim uvidom u proces nastanka njenog nakita opisala bih ga kao kad se beskonačna ljepota i mašta počnu oblikovati i pedantan, naučni pristup svakom detalju počinje da dobija oblik. Milenin nakit je dio njenog samoizražavanja, njen identitetski pečat, umjetnička, estetska strana kreativne ličnosti.
ZBOG SASVIM OPREČNIH MOJIH INTERESOVANJA I HOBIJA, MULTIDISIPLINARNOST JE MOJA KOMFOR ZONA
CM: Otkud i otkada kod jedne inženjerke strast i osjećaj za modni dizajn?
- Oduvijek sam voljela podjednako modu i umjetnost, ali i zapravo sve oblasti u životu koje su okidač za kreativnost u svakom od nas. Za nekoga je to jedna oblast, za mene sigurno više njih. Zbog sasvim oprečnih mojih interesovanja i hobija, multidisiplinarnost je moja komfor zona. A upoznavanje sa aditivnom proizvodnjom mi je omogućilo naučna istraživanja iz oblasti robotike i materijala, ali i moj izraz kroz modu i modni dizajn u kombinaciji sa visokim tehnologijama.
SLJEDEĆA KOLEKCIJA JE ELEGANTNA JER...
CRNOGORKE VOLE CRNU I SIVU BOJU
Jako smo zadovoljni prijemom i interesovanjem za naš nakit na našem tržištu. Mene lično iznenađuje da Crnogorke definitivno vole više crnu i sivu boju, što je sasvim suprotno od mog ukusa, pa je više nego često pitanje za Pop Art kolekciju „A imate li ovo u crno-sivoj kombinaciji?“ Sljedeća kolekcija će biti elegantna, i svakako će uključiti crnu, sivu, bakarnu i zlatnu boju.
CM: Zašto je 3D štampa u modi?
- Evidentno je da je u svijetu 3D štampa u modi, ali i drugim oblastima svakako vodi ka održivosti naše planete, recikliranju, ali smanjenju ljudske jeftine snage. Sa druge strane, vodi ka edukaciji u oblasti visokih tehnologija, digitalizaciji i najvažnije pojačanoj kreativnosti svakog od nas. Za sada smo jedini kreatori 3D štampanog nakita u Crnoj Gori, ali je iznenađenje da je i dalje malo ljudi/umjetnika na svijetu koji kreiraju nakit 3D štampom. Pretpostavljam da je razlog tome nedovoljno inženjerskog znanja koje zahtijeva poznavanje softvera za 3D modelovanje, ali i sam proces štampe na 3D štampaču.
3D štampa može da kombinuje više materijala, ali i da koristi biorazgradive i već reciklirane filamente. Većina filamenata koja se koristi u 3D štampi je reciklirajuća
CM: Koji je vaš prvi 3D dizajnirani nakit?
- Na Fashion Connection manifestaciji u hotelu Hilton prije dvije godine sam prikazala svoj prvi dizajnirani 3D štampani nakit koji je tematski bio inspirisan kineskom kulturom kao dio projekta koji je podržan od Ministarstva prosvjete Kine, Ambasade NR Kine u Crnoj Gori i Instituta Konfucije na Univerzitetu Crne Gore. CM Kako je nastao projekat Crnogorska mašna i recite nam malo više o tim mašnama?
- U saradnji sa crnogorskom dizajnerkom Anđelom Popović, prošle godine kreirane su prve 3D štampane mašne. Odrađeno je 3D modelovanje nekoliko modela, testirano je nekoliko različitih filamenata (materijal koji se koristi za 3D štampu, a koji može biti plastika, grafit, biorazgradivi materijal i sl.) i uzeti su zero-waste tekstili iz Anđeline radionice.
CM: Ekološka osviješćenost se danas podrazumijeva na svim nivoima rada i života, koliko 3d štampa pruža mogućnosti u tom pogledu?
- Korijeni te osviješćenosti u modnoj industriji vode nas još dalje... do problema ali ujedno i rješenja... Prije svega potrebno je izbaciti upotrebu kože i krzna u modnoj industriji jer vodi ka istrebljenju životinja, ali i ogromnom trošenju vode, energije i zagađenju vazduha. Te materijale je neophodno zamijeniti novim što nam upravo dozvoljava 3D štampa pritom omogućavajući nevjerovatnu kreativnost i inovacije. Sama 3D štampa može da kombinuje više materijala, ali i da koristi biorazgradive i već reciklirane filamente. Većina filamenata koja se koristi u 3D štampi je reciklirajuća.
KORAK DALJE:
PORTRETI ČUVENIH CRNOGORSKIH LIČNOSTI SA CRNOGORSKOM MAŠNOM
Ove godine smo se odlučile da razvijemo tu saradnju i kreiramo proizvod koji će promovisati i crnogorsku istoriju uz pomoć mlade grafičke dizajnerke Aleksandre Radojičić. Dobile smo projekat pod nazivom Kreativna Crna Gora, od strane Ministarstva kulture Crne Gore, koji će prikazati portrete čuvene crnogorske ličnosti sa crnogorskom mašnom. Priču smo započeli sa Petrom II Petrović Njegoš
i crnogorskim brkom.
RECIKLAŽA - NAJVEĆI DOPRINOS KOJI SE MOŽE DATI ODRŽIVOSTI MODE:
Kada su u pitanju naše Mašne, one koriste reciklirajuće filamente, ali i sve tekstile iz Anđeline radionice koje bi dizajneri uglavnom bacili, jer su nastali kao višak pri kreiranju drugih odjevnih komada. Otišli smo i korak dalje u toj „održivoj“ filozofiji – sa studentima Elektrotehničkog fakulteta kreiram mobilnu aplikaciju koja će svakom omogućiti da pomalo bude i kreator MIЂU nakita i Mašnica. To podrazumijeva izbor i kombinaciju boja, oblika, dezena tekstila i daje mogućnost online kupovine. U trenutku kada se zasitite ovog proizvoda, vraćate ga nazad na reciklažu i birate novi uz malu nadoknadu. Po mom mišljenju, pored naslijeđenih modnih komada od mame i bake, to je najveći doprinos koji možete dati održivosti mode.
CM: Opišite nam projekat MIЂU – kolekciju minđuša koja je nedavno izašla iz Vaše „laboratorije mode“?
- MIЂU projekat je čak možda i najličniji, jer od skice, do finalnog dizajna, preko imena proizvoda do modela koji nosi MIЂU nakit govori o mojoj velikoj strasti prema ljepoti, modi, umjetnosti. Trenutno je aktuelna Pop Art MIЂU kolekcija inspirisana pop art bojama u trodimenzionalnom radu čuvenog umjetnika Viktor Vazarelija (Victor Vasarely), a čiju sam izložbu posjetila prošle godine u galeriji Centre Pompidou u Parizu. Projekat MIЂU 3D štampanog nakita podržan je i od strane Ministarstva nauke Crne Gore kroz projekat koji promoviše inovacionu kulturu.
CM: Kakve su bile reakcije na nakit koji radite?
- I Mašnice i MIЂU nakit su izazvali veliku pažnju, jer je mnogima intrigantna 3D štampa i zapravo nisu upoznati sa tim kako ona funkcioniše. Tako da uvijek prvo ide priča o tome šta ona zapravo jeste, kako funkcioniše, koji se materijali koriste i kako dolaze upakovani i sl.
U SVAKOM PROJEKTU VOLIM DA UKLJUČIM VELIKI BROJ KREATIVNIH LJUDI OD FOTOGRAFA, REŽISERA, DIDŽEJEVA, DIZAJNERA, SLIKARA, UMJETNIKA I NARAVNO NEIZOSTAVNIH INŽENJERA
CM: Objasnite nam na nekom primjeru Vašeg rada na nakitu konkretnu primjenu nauke?
- Aditivna proizvodnja ne tiče se samo umjetnosti, već i nauke i inovacija. Kroz prvorangirani naučno-istraživački projekat odobren od Ministarstva nauke Crne Gore sa timom mladih istraživača upravo smo napravili i uspješno testirali narukvicu koja mijenja boju ukoliko osoba ima povišenu temperaturu, što je jedan od čestih simptoma Covid-19 virusa.
Ovi novi materijali/filamenti ujedno su mi interesantni i za izradu nakita koji bi mijenjao boju kada je lijep i sunčan dan. Pretočiti osjećaj u boju – zvuči interesantno, zar ne?
„POP ART MIЂU NAKIT VIDIM NA SVIM DJEVOJKAMA I ŽENAMA KOJE SU RADOZNALE I HRABRE, INOVATIVNE I INTUITIVNE, UMJETNICE I INŽENJERKE U ŽELJI DA RAZBIJU JEDNOBOJNU SVEDENU ODJEVNU KOMBINACIJU ILI PAK DA INTENZIVIRAJU SVOJ VEĆ POSTOJEĆI „VIVID“ LOOK.“
CM: Dobili ste poziv da se nakit prikaže i na italijanskoj smotri mode u okviru Milano Jewelry Week u junu 2021. godine. Jeste li se iznenadili ovim pozivom?
- Poziv je upućen za 2020. godinu, ali zbog covid-19 pandemije je ostao važeći i za 2021. godinu. Pored ovog poziva uslijedili su i mnogi drugi - iz Beograda i Minhena, pa čim se stabilizuje situacija nadamo se ostvarivanju ovih želja.
CM: Čime su inspirisane Vaše kolekcije?
- Za svaku kolekciju mora da postoji inspiracija. Ona može da se nađe u istoriji, umjetnosti, kulturi, arhitekturi, osobi itd. Za mene je zvijezda vodilja rečenica Alber Kamija „Kreirati je živjeti dvaput“. I ja se tako osjećam u svemu što je vezano za moj posao.