Čedomir Mrkajić vajar tišine ili ja bih rekla, vajar koji nemušto razgovara sa kamenom i stavlja ga u kontekste koji čovjeku služe da bi nadahnuli, oplemenili, uljepšali ili funkcionalno i estetski ispunili želju čovjek., Njegove skulpture i oblici znaju njegovu priču, ispovijeda on svoje boli kamenu a kamen uzvraća njegovoj misli i ruci, razumiju se oni u tom univerzumu samo njihovom, a mi čujemo samo u toj melodiji zvuka čekića i glijeta. Za njega je kao i za Teslu kamen misaono i osjećajno biće. Odnos umjetnika i kamena je posebna dimenzija komunikacije, pa zato kad vidite nešto od čedovih radova znajte da ispod površine ima još mnogo slojeva priče i najjačih ljudskih emocija u svakoj skulpturi i obliku. Čeda poznajem preko deceniju i po, dugo se nijesmo čuli a kad smo se čuli rodila se ideja o zajedničkomprojektu, nadamo se budućem crnogorskom suveniru ''Nar na dar''. Moja ideja- Čedova izvedba nara u kamenu...
TRAG UMJETNIKA U VREMENU – U KAMENU
Čedomir Mrkajić je rođen u Nikšiću iz kog odlazi nakon završene Više pedagoške akademije u Rijeku gdje završava Fakultet likovne umjetnosti. Nakon rata u Bosni završio je postdiplomske studije u Ukrajini: prostorno i plastično oblikovanje – reljef. U svom genomu je nosio talenat ali poseban dar vezanosti i veze s kamenom, pripadnosti kamenu, od onog surovog crnogorskog, preko hercegovačkog ljutog krša, pa dalje… Sadašnje mjesto stanovanja mu je Teslić gdje je već 17 godina, a koga smatra jednako lijepim kao što su Trebinje i Bar gdje je proveo dosta vremena. Inspirisan tim gradovima stvorio je mape crteža i knjigu „Jedan grad, jedna priča“.
Radovi Čeda Mrkajića su u mnogim crkvama i manastirima gdje gledamo njegove ikonostase, stubove i rozetne u Crnoj Gori, Republici Srpskoj i Srbiji, na šetalištima i trgovima koje je popločao i ukrasio fontanama, česmama i dekorativnim elementima u Baru, Herceg Novom, Podgorici, Budvi… Ili sa njegovim tragom u vremenu možete da susretnete u nekoj od oko 40 stambenih zgrada i 70 vila na čijem je enterijeru i eksterijeru ugradio svaki kamen i uklesao svaku kamenu šaru. I pored svega toga, on ima u svom opusu preko 250 skulptura, izlagao je na 7 samostalnih i 27 grupnih izložbi, preko deceniju se bavi i pedagoškim radom... U Beču 1988. godine mu je kompletna izložba na licu mjesta rasprodata…
Među mnogim radovima u Crnoj Gori svoj dar je Čedo ugradio i u Hramu Hristovog Vaskrsenja u Podgorici, gdje je sam uradio ikonostas u kripti, šest velikih stubova na terasi ulaznog trema, likove na vitlajemskom luku, kao i Isusa Hrista, Bogorodicu i Svetog Jovana. Pored Hrama Hristovog Vaskrsenja u Crnoj Gori, uradio je oko desetak ikonostasa u drugim hramovima a naročito je ponosan na ikonostas manastira Đurđevi Stupovi u Beranama. Zaista su to vječiti umjetnikovi tragovi u beskraju vremena. Iako mu je primaran taj umjetnički dio, iz finansijskih i drugih razloga, uplovio je i u vode primijenjene umjetnosti a to mu je i porodična tradicija. Za Apart hotel Harmoniju na Zavali ugradio je sa grupom od pet ljudi 20.000 metara kvadratnih kamena i dekorativnih kamenih elemenata, radio je jedno od najljepših šetališta u Baru dužine oko jedan kilometar sa mobilijarom, skulpturama i popločavanjem, takođe prvi dio šetališta u Herceg Novom, ulicu Slobode u Podgorici, Trg Promontea i toranj u Podgorici… Kada ga pitam po čemu misli da će biti upamćen kaže:” Mislim da će me pamtiti najviše po skulpturama koje su produkt mog razgovora sa kamenom, traganja za stvarnom ljepotom oblika, tragovima mog pripadanja, vjerovanja i traženja istine.”