Projekat Ministarstva kulture Kreativna Crna Gora
Projekat “Kreativna Crna Gora” vjetar je u leđa svima onima koji su zainteresovani za oživljavanje naše baštine na savremen način. Prethodnim konkursom podržano je jedanaest autora a tri su se izdvojila kao ambasadori autentičnosti crnogorske kulturne baštine i mladih snaga spremnih da stvaraju drugačiju razglednicu naše zemlje.
Kultura i turizam - neraskidiva veza
Crna Gora, iako mala, obiluje raznovrsnim ljepotama, etničkim diverzitetom, skladom kultura i običaja koji u harmoniji žive na malom i nekada, veoma zahtjevnom tlu. Za Crnogorce, gotovo je običaj poštovati druge kulture i domaćinski se odnositi prema svim namjernicima koji pređu prag. Upravo ove osobine, uz vanredne ljepote savršeno pretočene jedne u druge, u malom, ono su što nas u protekloj dekadi pozicioniraju visoko na listi poželjnih destinacija i ulivaju realnost u planove i projekcije turističke žile kucavice naše države.
No, biti lijep i dobro vaspitan ipak nije dovoljno. Moderni turizam odavno je prevazišao sve definicije iz udžbenika i skripti univerzitetskih dana. Od kad je turizam stavljen na brze prometne kanale interneta, ponude postale dostupne jednako u Kini, Australiji, Americi i Africi, putnici novog milenijuma razvili su drugačiji senzibilitet, zasićeni izvikanim prijestonicama i atrakcijama za koje je potrebno stajati u nepregledno dugačkim redovima. No, jedna stvar ostala je nepromjenjena uprkos potpuno novom izgledu svijeta u kojem živimo. Kultura, kao najvažnija sociološka i lična dimenzija postojanja, zapravo je ono što diktira kvalitet, opstanak i prosperitet zemalja ma koja grana privrede da je u žiži njihovog interesovanja. Evropska komisija je 2016. godina sprovela veliko istraživanje koje je pokazalo da je 26% Evropljana navelo kulturu kao glavni kriterijum prilikom odlučivanja za destinaciju za putovanje.
Crna Gora u toj priči odavno je zauzela svoj stav po pitanju turizma, no kultura je tek skoro dospjela u centar našeg interesovanja. Iako su segmenti kulture, kulturne baštine, naslijeđa, istorije i folklora i atrakcija baziranim na njemu, prilično obiman, bogat, raznovrsan i jak dio naše turističke ponude, savremena kultura, ona koja prati razvoj današnjeg društva i individua, stvaralaca koji u njemu žive do skoro nije bio toliko razvijen.
Projekti koji mijenjaju utiske o našoj zemlji
Ministarstvo kulture Crne Gore je napravilo iskorak u tom smislu istupivši sa smjelim i toliko potrebnim programom "Kreativna Crna Gora: Identitet, imidž, promocija 2017-2020." Kao dio ovog programa je i projekat koji se tiče kreativnih industrija "Kreativna Crna Gora". Ovim projektom ministarstvo je jasno pokrenulo inicijativu za identifikaciju i valorizaciju kreativnih industrija u Crnoj Gori njihovim mapiranjem i pokretanjem sa uspavane tačke. Jasna poruka o potrebi za kreiranjem crnogorskog kulturnog proizvoda koje se zasniva na idealnoj sprezi kreativnog sektora, autora idejnog i autorskog aspekta i preduzetničkog, kao konkretnog aspekta zaduženog za samu izradu, brendiranje i tržišni plasman, poslata je kroz Konkurs za sufinasiranje projekata iz oblasti Kreativnih industrija 2018. godine. Kao rezultat konkursa, podržano je 11 autora i to deset proizvoda i jedno naučno istraživanje. Faktori za izbor projekata, pored estetike, dizajna i propratnih elemenata poput ambalaže, su i stepen inovacije mjeren međunarodnim mjerilima, ali i, kao najvažnije, održivost koja je uslovljena tržišnom orjentisanošću.
Projekti, birani po kriterijumima održivosti i kapacitetu da doprinesu razvoju novog segmenta kulture, svaki na svoj način i u svojoj sferi zaživjeli su novim životom i već sad obogatili kulturni a time i turističku ponudu zemlje. Bilo da su u pitanju projekti koji oživljavaju tradicionalne motive narodne nošnje, razvijaju i daju novi život nacionalnom identitetu ili oživljavaju stare zanate i znanja, svi oni pričaju drugačiju, savremenu i atraktivnu priču o našoj zemlji.
“SKORAŠNJA PRIZNANJA U OBLASTI DIZAJNA, SLOVENAČNOG ZAVODA „BIG“ - BIG SEE AWARD, NAM JE DOKAZ SU PROIZVODI BRZO NAŠLI PUT I DO POZITIVNE KRITIKE STRUKE, ŠTO JE ZAPRAVO AFIRMACIJA CRNOGORSKE INOVACIJE I ESTETIKE U SVIJETU.”
“Za manje od 12 mjeseci svi projekti i proizvodi podržani prethodnim programom sa 50.000 EUR-a već su uveliko postali dio crnogorskog tržišta, sa izvoznom tendencijom kod nekolicine autora, tako da sa sigurnošću možemo reći da je uspostavljeno 11 biznisa u kulturi koji samostalno djeluju u svojim djelatnostima. Kroz direktnu finanijsku podršku za uspostavljanje proizvodnih i sličnih kapaciteta, međunarodne promocije kao i obezbjeđivanjem dijela plasmana, želimo generisati ambijent iz kojeg treba da proistekne nešto što nazivamo - crnogorski kulturni proizvod.”, kaže nam u razgovoru Nikola Radonjić, nacionalni konsultant za kulturne politike i kreativne industrije u Ministarstvu kulture.
Nekoliko projekata obuhvaćenim konkursom na direktan način imaju uticaj na turističku ponudu naše zemlje, svojim postojanjem čineći je konkurentnijom, zanimljivijom i savremenijom.
“Ošvica“, „PLAforma“ i „Šimpo“ projekti su koji su ponudili originalne proizvode oslonjene na glavne simbole, običaje, naslijeđe i stare zanate naše zemlje. Svaki na svoj način, savremen i oslonjen na tradiciju, oslikavaju duh sadašnjeg vremena i jasnu poruku o neophodnosti poštovanja starih puteva uprkos novim cipelama u kojima hodamo.
OŠVICA
Autorka: Marija MIlošević
Mlada Cetinjanka Marija MIlošević odlučila se na pravljenje novog, savremenog brenda potpuno oslonjenog na kulturnu baštinu i etnografsko naslijeđe Crne Gore. Jasnim isticanjem prepoznatljivog identiteta, tradicionalni motivi crnogorske narodne nošnje su stavljeni u savremenu funkciju. Široka upotreba i jaka tržišna orijentisanost budućeg brenda Ošvica, obezbjeđuje održivost i siguran plasman kroz različite kanale prodaje. “Došla sam na ideju da koncipiram novi brend i projektujem adekvatna pakovanja za žensku crnogorsku košulju kako bi ona imala bolju vidjljivost, da se plasira kao artefakt Crne Gore. Cilj mi nije da puko interpetiram tradiciju i neke već iskorišćene i prepoznatljive elemente, već da pokušam da stvorim neku univerzalnu estetiku putem savremenog vizuelnog jezika.”, objašnjava Marija. Ženska crnogorska košulja je glavni proizvod branda “Ošvica”, međutim u ponudi su trenutno i šolje, a planirano i ženska crnogorska kapa, jastuci, marame kao i mnoštvo raznovrsnih i zanimljivih proizvoda/artefakata koji će, iako zasnovani na tradiciji, naći svoje mjesto u ovom modernom svijetu. Linija proizvoda namijenjena je širokoj potrošnji, tačnije turistima, kao i lokalnom stanovništvu. Mnogi gosti i posjetioci naše zemlje tako će imati priliku da kupe ili da dobiju na poklon vrijedan crnogorski suvenir, koji će za razliku od trenutne situacije na tržištu imati svoje pakovanje, a sami tim i bolju vidljivost. Ošvica trenutno svoje proizvode plasira uglavnom putem instagram stranice i direktnim kontaktom sa kupcima. Zainteresovanih je mnogo no, kako Marija kaže, pravi efekti biće vidljivi tek nakon otvaranja jedinstvenog umjetničkog prostora u kome će ovakvi proizvodi postati vidljivi i opipljivi svima, jednako građanima naše zemlje i gostima koji nas posjete.
SHIMMPO
Autori: Snežana Pupović i Bogdan Darmanović
Vajar Bogdan Darmanović i dizajnerka Snežana Pupović došli su na ideju da ukrštanjem svojih životnih opredjeljenja i strasti, dođu do potpuno novog projekta, odnosno grnčarske radionice u kojoj će početi ručnu izradu unikatnih tanjira oslonjenih na tipične crnogorske motive. Ono što par pravi namijenjeno je prevashodno turističkom i ugostiteljskom tržištu gdje je već sad, našlo i svoje najveće uporište. “Kako smo i sami veliki ljubitelji hrane, došli smo na ideju da bi bilo zanimljivo da napravimo unikatne tanjire, na kojima će biti predstavljeni motivi karakteristični za podneblje Crne Gore. Tako smo do sada ručno izradili tanjire sa motivima šipka, masline i smokve. Za izradu seta tanjira treba oko mjesec, radimo ih ručno, zatim slikamo na njima i to je zaista nešto što predstavlja primjer kreativne industrije.”, kažu autori.
Projekat Kreativna Crna Gora bio je vjetar u leđa za ovu radionicu uz pomoć kojeg su i pokrenuli proizvodnju iz koje sada izlaze brojni suveniri, tanjiri sa motivima lijepe prirode naše zemlje. Sa fokusom na kolorit, teksturu tipičnog krša, mora i jezera, grnčarski proizvodi Shimmpo brzo su postali popularni i traženi. Za sada, prodaja se vrši online, najviše putem instagram stranice a kupci su brojni restorani i ugostiteljski objekti koji sopstvenu ponudu žele koncipirati na drugačijoj i autentičnijoj ponudi. Inicijalno bazirana na tanjirima, ponuda ove radionice uskoro će biti proširena i na druge predmete od gline, što je dokaz dobrog pravca u kojem se brend kreće i sigurnog rasta ovog autentičnog, umjetničkog ambasadora naše zemlje.
PLAFORMA
Autor: Vitomir Vujović
Vitomir Vujović, Kotoranin sa posebnim afinitetom za tradicionalni crnogorski zanat pravljenja drvenih barki, autor je projekta koji za cilj ima spajanje novog, modernog tehnološkog pristupka u proizvodnji i 3D modelovanju, sa filozofijom i znanjem starog način apravljenja drvenih barki. Krajnji proizvod ovog projekta je pravljenje prve modernizovane crnogrske barke – broda, koja će kao takva postati dostupna tržištu regiona i svijeta.
“Drvena barka je jako komplikovan sklop i ima mnogo elemenata. I ako vi ne možete da vidite, odnosno da imate sliku kako će ta barka izgledati prije nego što počnete da je crtate, teško je napraviti nešto da valja. Postupak izrade je zanimljiv, a sve zavisi od komplikovanosti same forme, jer postoje softverska ograničenja – na računaru možete nacrtati svaku liniju, ali pitanje je da li je vi u prirodi možete saviti na taj način”, objašnjava Vitomir.
Iako je interesovanje za ovu vještinu ali i proizvod uopšte veliko, još uvijek nijedna ovakva barka ne plovi morima no Vitomir je zadovoljan jer je podignuta svijest o vrijednosti i potencijalu ovog segmenta naše baštine. Radionica PLAforma otvara svoja vrata za sve željne znanja i učenja o brodogradnji i obogaćivanju starih vrijednosti novim principima i tehnologijama. U perspektivi, ove barke mogle bi postati izvanredan turistički proizvod naše zemlje, bilo kroz zabavno-edukativne turističke ponude u samoj radionici, bilo kroz konkretan proizvod, barke kojima bi turisti koji dođu oživjeli stare načine života i običaje naših predaka.