Unikatna dekorativna rasvjeta stvorena kroz umjetničku vizuru i kreaciju
Nataša Drešić po profesiji grafičar, u svojoj radionici „Svitac“ izrađuje ručno rađenu dekorativnu rasvjetu od prirodnih materijala i njeni „svici“ svijetle u mnogim domovima unoseći u njih čaroliju svjetlosti poput te koju nam donose one male prirodne „svijetleće letjelice“ po kojima je radionica dobila ime... Iako je ideja da se projekat "Svitac" ozbiljnije relizuje, podstaknuta prepoznavanjem i vrednovanjem istog od strane Opštine Bar na konkursu za podršku ženskom preduzetništvu za 2020. godinu njen rad se ne može podvesti pod klasično preduzetništvo...
C.M: Kako je nastao „Svitac“? Kako ste se „upustili“ u malo preduzetništvo i kakvo Vam je dosadašnje iskustvo?
Priča datira nekoliko godina unazad, kada sam izradila prvih par komada u potrebi da oplemenim svoj životni prostor.
Meni kao grafičaru, poznate su različite vrste prirodnih materijala i sirovina, kao i njihove mogućnosti modelovanja i kreiranja različitih formi, zatim, rad sa vezivima, bojama i lakovima, što mi je dalo slobodu da se upustim u dizajn unikatne unutrašnje dekorativne rasvjete.
Bitno je istaći, da je moj rad na dekorativnoj rasvjeti kanalisan kroz umjetničku vizuru i kreaciju i kao takvog ne bih ga mogla svrstati u klasičnu kategoriju preduzetništva.
Nekada krećem od skice i crteža, a nekada ulazim u realizaciju kroz traženje forme u materijalu. Mogu reći, da dopuštam da me vode moje umjetničke slobode kroz traženje forme i kolorita.
C.M: Kako nastaju komadi rasvjete brenda „Svitac“?
Nekada krećem od skice i crteža, a nekada ulazim u realizaciju kroz traženje forme u materijalu. Mogu reći, da dopuštam da me vode moje umjetničke slobode kroz traženje forme i kolorita.
Imam otvorenu uzajamnu komunikaciju sa klijentima. Iz razgovora sa njima i uvida u prostor koji žele da oplemene. iskreiram komad rasvjete koji je adekvatan njihovoj potrebi, željama i prostoru, a da sama kreacija ostaje u duhu „Svica“.
C.M: Vi sami ili imate još nekog u radnom timu?
Za sada, radim sama kompletan proces ručne izrade svih pojedinačnih komada. Od pripreme materijala i sirovina, ručnog modelovanja, praćenja prirodnog procesa sušenja, farbanja i lakiranja, kao i montiranje instalacija.
C.M: Reklo bi se da je „Svitac“ reprezent prirodne svjetlosti, kako se postižete taj efekat, koji materijali se koriste za izradu lampi i lustera?
Sam naziv “Svitac” nije slučajno izabran za naziv rasvjete ručne izrade, već je u njemu sadržan kompletan koncept ove ideje. Kao što znamo, svitac je reprezent prirodne svjetlosti koja budi jedan poseban prirodni ambijent i raspoloženje kod čovjeka, što je, i preneseni cilj u ostvarivanju ove ideje. A taj efekat se postiže kroz odabir materijala i sirovina, kroz formu i kolorit, ručno modelovanje i izradu svakog pojedinačnog komada.
Nataša Drešić je po profesiji grafičar. Riječ je o umjetničkoj grafici, odnosno, umjetnosti multioriginala. Magistarske studije slikarstva završila je na Akademiji likovnih umjetnosti i dizajna u Ljubljani, u klasi prof. mr Milana Eriča. Osnovne i specijalističke studije završila je na Fakultetu likovnih umjetnosti na Cetinju, na grafičkom odsjeku u klasi prof. mr Anke Burić 2016. godine. Tokom 2015. godine bila je na studijskom usavršavanju na Ecole Superieure d’Art de Lorraine u Metz-u, Francuska.
Do sada je izlagala samostalno i kolektvno u zemlji, regionu i inostranstvu, bila učesnik na likovnim kolonijama i bijenalima. Bavi se edukativnim radom u okviru likovnih radionica i škola. Kroz edukativni rad, poseban naglasak stavlja na promociju umjetničke grafike i prenošenje praktičnih znanja iz te sfere.
Sam naziv “Svitac” nije slučajno izabran za naziv rasvjete ručne izrade, već je u njemu sadržan kompletan koncept ove ideje. Kao što znamo, svitac je reprezent prirodne svjetlosti koja budi jedan poseban prirodni ambijent i raspoloženje kod čovjeka
C.M: Koje materijale koristite za izradu?
Naglasak je na odabiru materijala za izradu. Fokus je na prirodnim materijalima koji su karakteristični i obiluju na podneblju Opštine Bar, a što daje poseban pečat i prepoznatljivost. U pitanju su morska trava, list masline, stablo trske, list i cvijet žuke. To su sirovine koje prolaze tehnlošku fazu ručne prerade u smjese koje se koriste za dalje modelovanje u finalne rasvjetne komade.
Pored navedenih prirodnih materijala, koristim odgovarajuće papire, pretvarajući ih u papirnu pulpu. Na taj način, u proces izrade nečeg novog, uključen je i proces reciklaže već iskorištenih materijala. Bitno je istaći, da je ideja da sva rasvjetna tijela budu, takoreći, "eco friendly".
Fokus je na prirodnim materijalima koji su karakteristični i obiluju na podneblju Opštine Bar, a što daje poseban pečat i prepoznatljivost. U pitanju su morska trava, list masline, stablo trske, list i cvijet žuke. To su sirovine koje prolaze tehnlošku fazu ručne prerade u smjese koje se koriste za dalje modelovanje u finalne rasvjetne komade.
C.M: Koliko faza rada postoji u izradi lampe ili lustera, i koliko prosječno traje rad na jednom komadu?
Sama forma lampe ili lustera diktira proces izrade. U suštini, faze se sastoje od odabira, prikupljanja i procesa pripreme materijala i sirovina, ručnog modelovanja pojedinačnih elementa buduće lampe ili lustera, prirodnog procesa sušenja istih, procesa farbanja i lakiranja, kao i postavljanja instalacija i stavljanje u funkciju rada pojedinačnog komada.
Vrsta materijala, forma i kretivna zamisao diktiraju vrijeme izrade svakog pojedinačnog komada.
Uglavnom, prosječan rad traje oko deset dana. Međutim, nekada vlažnost vazduha diktira proces sušenja i taj faktor igra značajnu ulogu u procesu izrade.
C.M: Da li ste imali manja ili veća očekivanja od interesovanja koje sada postoji za brend? Čula sam da su osim naših ljudi i stranci Vaši kupci.
Pozitivne su reakcije i interesovanje okoline i publike, a smatram da to proizilazi iz prostog razloga, što ručna izrada garantuje kvalitet.
Umjetnici budu u prilici da se druže sa svojim kolegama likovnjacima, umjetnicima iz drugih umjetničkih sfera, umjetničkom publikom i njenim poštovaocima, kroz rad, na izložbama, kroz učešće na raznim projektima, a sve se to zna da se zbiva na različitim geografskim širinama, što dovodi do kontakata i interesovanja za nečiji rad.
Smatram da će ljudi uvijek biti otvoreni za kreativnost i originalnost stvari koje će unijeti drugačije svijetlo i duh u njihove prostore.
C.M: Da li ste osim pojedinačnih imali i masovne narudžbe za neke lokale ili uređenje nekih prostzora i slično?
Dosadašnje narudžbe su bile pojedinačnog karaktera. Međutim, postoje planovi za oplemenjivanje lokala različiitih namjena, i otvorena sam za taj vid saradnje.
U današnjem vremenu, najzastupljeniji način promocije rada je na online nivou, putem društvenih mreža. Pregled ponude, kontakt i narudžba može se ostvariti putem Instagram profila svitac.mne i dolaskom u radni atelje koji se nalazi u Baru.
Pored navedene online prodaje i prisutnosti na tržištu, planiram da ponudim dio asortimana rasvjete "Svitac" radnjama koje se bave prodajom unikatne i neobične robe, i/ili umjetnina.
C.M: Jel' moguće napraviti ručno dvije iste lampe „Svitac“?
Moguće je uraditi istu formu, kolorit, vrstu svijetla i činilo bi se da su one iste. Međutim, slobodno se može reći, da su one zapravo slične. Ipak, ručno modelovanje ostavlja jedinstven trag na svakom pojedinačnom komadu.
C.M: Da li se Vaša rasvjeta može podvesti pod određen stil ili je uklopljiva u mnoge ambijente?
Mislim da jedino vrijeme može pokazati da li će se rasvjeta koja ima karakter primjenjenje umjetnosti podvesti pod neki od stilova. Smatram da je uklopiva u ambijente koji traže da budu oplemenjeni i upotpunjeni sa nesvakidašnjim komadima rasvjete.
C.M: Kakvi su vam planovi sa radionicom „Svitac“ ubuduće?
Vremenom, vjerujem da će priča o "Svicu" biti obogaćena novim kreativnim sadržajima. Nadam se, i edukativnim centrom koji bi oplemenio mlade naraštaje, i zainteresovane, organizivanjem predavanja i radionica iz oblasti likovne i primjenjene umjetnosti.