Murali
Mural je riječ španskog porijekla, koja označava svaku sliku koja je oslikana na zidu, plafonu, ili bilo kojoj drugoj zidanoj površini. Ovom riječju se objašnjava slikarska kategorija, koja nosi naziv – muralizam. Ne treba ih brkati sa grafitima, jer su grafiti natpisi, oznake i riječi, dok su murali slike na zidu, koje mogu biti različitog karaktera, ili tematike, ali svakako imaju osobine kompletne slike.
Кratka istorija murala
Prvi murali datiraju još iz perioda 30.000 godina prije nove ere od najranijih slika u pećini Šove u Francuskoj. Najveći broj slika je iz egipatskih grobnica iz 3150. godine prije nove ere, iz Pompeja iz 100. godine prije nove ere, ali i 79. godine nove ere. Ovaj period u kome se nalaze antičke slike poznat je kao doba gornjeg paleolita.
Suvi malter je način na koji su slike sastavljane u srednjem vijeku. Кada je tehnika oslikavanja murala na vlažnom malteru zaživjela u Italiji, oko 1300. godine, kvalitet zidnog slikarstva je porastao. To je doba kada je zidno slikarstvo počelo da se oblikuje i postaje moderno. Najpoznatiji stil muralnog slikarstva je freska, ali postoji mnogo metoda i tehnika kao što je pokazao meksički umjetnički pokret muralizma koji je svoj zamah dobio tokom modernog doba. Pioniri ovog pokreta su Dijego Rivera, David Sikeiros i Hoze Orosko. Fresko tehnika zidnog slikarstva koristi boje rastvorljive u vodi i kreč. Nanošenje smješe na veliku površinu rezultira zidnim farbanjem. Кada se smješa osuši, boje dobijaju oblik.
Već milenijumima, drugi metod poznat kao tehnika Marouflage je u upotrebi. Danas ljudi još više cijene murale, a metode su drugačije. Sada uključuju ulje na platnu koje je veoma popularno. Postoje i apstraktne slike i murali koji su poznati kao Trompe-l'oeil. Do značajne promjene došlo je kroz radove Grahama Rusta i Rainera Maria 1980-ih. U Evropi je ulje na platnu zauzelo centralno mjesto i nalazi se u privatnim i javnim zgradama.
Oslikavanje murala je revolucionarno i dokazuje da zidovi i plafoni ne moraju biti jednostavni. Sada se zidne slike mogu prikazati prenošenjem zidne umjetnosti na platno od papira za poster, a zatim zalijepljene na zid. Umjetnička ili fotografska slika daje iluziju realistične scene na zidu.
Istorija tehnika muralnog slikanja
Freske slike su najranija metoda koja se koristi. Došla je iz Italije i nastala je od riječi svježe. Postoje dvije kategorije umjetnosti. Freska tehnika pri kojoj se farba nanosi na malter zidova i plafona, dok se tehnikom Buon fresko farba u pigmentu i miješa sa vodom na tankom vlažnom, krečnom sloju maltera. Mokri malter i boja se miješaju, a kada se osuši, reakcija sa vazduhom lijepi čestice pigmenta. Кada se proces završi, slika može trajati vjekovima, a slike izgledaju svježe, a boja je briljantna. Fresko slikanje je na suvom malteru, pa je pigmentu potrebno nešto za spajanje, poput lijepka, ulja ili jaja koji će pigment fiksirati za zid. Meco freska je još jedna tehnika koja slika na gotovo suvom malteru, a nastala je u 16. vijeku od strane Ignacija Poca. Pigment se lagano uvlači u gips i daje besprijekorne murale.
Materijali koji se koriste u zidnom slikarstvu
Tokom vjekova, različiti materijali su bili u upotrebi za zidno slikarstvo, a evolucija tehnika takođe je doprinijela promjeni materijala. Najranije poznato je slikarstvo na zidu sa temperama koje su potom ustupile mjesto slikarstvu uljem u 16. vijeku. Ranije, završene slike u stara vremena nisu imale nikakvu zaštitu od sunčevih zraka. Кako se materijali i vremena mijenjaju, nanošenje laka i zaštitnog akrila štite murale od UV sunčevih zraka. Upotreba POP gline je ono što mladi muralisti koriste. Miješaju je sa lijepkom da bi murali bili još izdržljiviji. Кada se glina osuši, onda farbate bojama koje želite i čak nanosite lak za zaštitu. Takođe, tehnologija je zauzela svoje mjesto u zidnom slikarstvu. Digitalne tehnike sada dobijaju oblik u muralnoj slici poput zidnog pejzaža. Mural slikarstvo je bilo u stalnoj evoluciji tokom godina, i nastavlja da se razvija da bi uključilo upotrebu savremenih materijala i slika.
Prednosti murala
Murali su imperativ u svijetu umjetnosti i savremenom svijetu jer umjetnost približavaju široj javnosti i čine ljude svjesnijim umjetnosti. Murali su skupi i oduzimaju značajno vrijeme, zato da bi slika bila postavljena, mora da postoji sponzor koji finansira projekat. Murali su takođe sredstvo komunikacije. Možete koristiti zidnu sliku da prenesete poruku koju želite da javnost zna. Veličina slike će privući pažnju javnosti što je čini efikasnim načinom prenošenja poruke. Murali utiču na stavove ljudi koji prolaze pored njih. Svi dobijaju svoje razumijevanje slike i stoga dodaju estetsku vrijednost površinama koje postavljaju. Oni mogu biti turistička atrakcija koja, zavisno od svoje veličine i tehnika, često privlači ogromne količine turista. Murali se takođe mogu koristiti i kao pejzaži, posebno zato što su ogromni i teško ih je propustiti. Svaka slika je jedinstvena i teško je zamjeniti jednu za drugu. Murali su način izražavanja za muraliste. To je njihov način obraćanja ljudima i svijetu. Oni okupiraju pažnju ljudi i ostavljaju svoj trag u ovoj oblasti i za naredne generacije. Murali se neprestano pojavljuju, a većina ljudi je sada svjesna postojanja slika, njihove umjetničke vrijednosti i značaja u zajednici. Potrebno je vrijeme i strpljenje da cjelokupna zajednica shvati i prihvati značaj murala, a sa savremenom tehnologijom koja je preuzela primat, evolucija muralizma je još brža nego ranije.
Najveći i najznačajniji murali današnjice
Buffalo Twins, Lloydeminster
Mural koji je kreirao umjetnik iz Saskačevana, Louis Lavoies. Zove se Buffalo Twins i naslikan je na temu jedinstva i različitosti, kao dio kooperativnog projekta stogodišnjice koji je proslavio provincijski grad Lojdminster. Mozaik murala je sastavni dio radova preko 300 umjetnika koji su doprinijeli malim scenama prerije jednake veličine, ne znajući kakav će biti krajnji rezultat kada se svi sastave.
Las Etnias, Rio de Žaneiro
Mural napravljen u čast Olimpijskih igara u Riju, dobio je titulu najvećeg uličnog murala na svijetu. Eduardo Kobra, naslikao je ovo vanvremensko remek-djelo površine čak 2787 metara kvadratnih. Mural simbolično nazvan ‘Las Etnias’ (‘Etniciteti) visok je zapanjujućih 15 metara i nalazi se u pristaništu u Riju. Na njemu je prikazano pet domorodačkih lica, sa pet različitih kontinenata. Lica su istovremeno simbol 5 olimpijskih prstenova, kao i kulturne raznolikosti zastupljene na Olimpijskim igrama. Za izradu murala Eduardu je bilo potrebno 2 mjeseca, 3 500 sprejeva u boji, oko 380 litara bijele boje i više od 1500 litara šarene farbe. Njegov cilj bio je da stvori sliku koja će jasno prikazati da su svi ljudi ovoga svijeta u stvari – jedno.
Bratski poljubac, Berlin
Mural ,,Gospode! Pomozi mi preživjeti ovu smrtonosnu ljubav'' poznat i kao Bratski poljubac je istorijski grafit na Berlinskom zidu kog je 1990. oslikao Dmitrij Vrubelj, i koji je postao jedan od najpoznatijih grafita na zidu. Vrubeljev grafit prikazuje kultni poljubac Leonida Brežnjeva i Ericha Honeckera iz 1979.godine, povodom 30. godišnjice osnivanja Istočne Njemačke.
Djevojčica sa balonom, London
Ovaj legendarni Benksijev mural prikazuje mladu djevojku, na vjetru koji joj duva kroz kosu, dok ona pokušava da uhvati balon u obliku srca kako lebdi. Anketa iz 2017. otkrila je da je Djevojčica sa balonom bila omiljeno urbano umjetničko djelo Britanije. Zašto je Banksijev mural toliko popularan? Komad simbolizuje nadu i ljubav i ljudsku prolaznu prirodu.
Tuttomondo, Piza
Mural Tuttomondo („cijeli svijet“ na italijanskom), oslikan je 1989. godine, na crkvi Sant'Antonio Abate. Ovo je ujedno i najveći mural u Evropi (oko 180 kvadratnih metara). Sve je počelo kada je italijanski student Piergiorgio Castellani, vinar, upoznao Kita Haringa na Menhetnu 1988. Kastelani je pozvao Haringa da posjeti Pizu i stvori nešto upečatljivo. Nevjerovatan mural sadrži 30 figura sa osnovnom temom mira i harmonije. Kada je mural bio završen, Haring je Kastelanijevim dao originalan crtež koji su mogli da koriste kao etiketu za vino. Kastelanijevi su ga koristili za svoja supertoskanska vina za 30. godišnjicu murala. Prihod je išao za lokalni rezidencijalni program umjetnika u Materia Prima.
Duomo de Ortice, Milano
Prije ulaska u glavnu ulicu Milana, Via Ortica, na jednoj od zgrada nacrtana je katedrala Duomo. Umjetnički rad se prostire na 23 metra širine i 46 metara visine. Umjetnik Walter Contipelli objašnjava da je ovo važno umjetničko djelo, kao simbol grada Milana, realizovano uz učešće stanovnika koji tu žive, kao i uz učešće studenata i đaka. Mural posvećen katedrali Duomo, poznat je i kao “Poezija iscrtana na mermeru”. Isti svakako privlači i mnoge turiste koji rado ovdje dolaze da vide milansku katedralu, u malo drugačijoj verziji.
Srce kulture grada, Podgorica
Nije najpopularniji, ali je jedan od ljepših murala koji krase naš glavni grad. Prva gradska institucija koja svjesno i namjenski koristi murale je KIC “Budo Tomović” koji je 2015. godine u okviru proslave 50. godina rada, predstavila mural puzgavca francuskog umjetnika Etien-a.